Políticas CTI

El logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible para 2030 requerirá la adopción de nuevos criterios en materia de desarrollo e innovación, así como un aumento significativo de la financiación y los recursos. En el presente informe se examinan nuevos criterios de innovación, entre los que cabe citar la innovación orientada a misiones concretas, la  innovación inclusiva y en favor de los pobres, la innovación de base, la innovación social y la innovación digital, abierta y colaborativa. En el informe se pone de relieve la  necesidad de prestar una mayor atención al papel de las comunidades de base y marginadas en el proceso de innovación. Se insiste en la importancia de fortalecer las condiciones necesarias para la ciencia, la tecnología y la innovación, se pone de relieve el papel fundamental de la capacidad para lograr una innovación eficaz y se señala la importancia de la colaboración entre las múltiples partes interesadas para el fomento de la capacidad. Por último, en el informe se subraya la importancia de la participación de la comunidad financiera para movilizar y aumentar los recursos destinados a la innovación y el desarrollo.

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"Plan de Ciencia, Tecnología e Innovación 2018 - 2022 del Principado de Asturias"

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This paper identifies and measures developments in science, algorithms and technologies related to artificial intelligence (AI). Using information from scientific publications, open source software (OSS) and patents, it finds a marked increase in AI-related developments over recent years. 

This report presents current policy practice to promote access to publicly funded data for science, technology and innovation, as well as policy challenges for the future. It examines national policies and international initiatives, and identifies seven issues that require policy attention.

n las últimas dos décadas, la productividad en Perú ha subido poco pese a su destacado crecimiento económico comparado al promedio de América Latina. Esta nota describe modelos de gobernanza de las políticas de ciencia, tecnología e innovación (CTI) que podrían facilitar la acción estatal para acelerar el crecimiento de la productividad. Si bien la inversión pública y privada total en investigación y desarrollo se mantiene por debajo del promedio regional, en la última década el Estado peruano ha aumentado los recursos destinados a las actividades de investigación e innovación y ha creado varias entidades públicas para diseñar e implementar las políticas de CTI. Para que las políticas sean efectivas, sin embargo, resulta clave contar con un arreglo institucional que mitiga las fallas en que el Estado puede incurrir durante las etapas del proceso, estratégica, política y de implementación. Este documento propone algunas alternativas que responden a este reto, teniendo en cuenta que no existe un modelo único de gobernanza institucional pero sí un consenso en cuanto a la necesidad de reformar el sistema en línea con buenas prácticas de gestión pública.

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Desarrollo de conocimiento que tiene una funcionalidad, y espera que pueda ayudar a mejorar el nivel de vida de ciudadanos. No se espera que los que desarrollen este conocimiento sean los mismos que lo usen para desarrollar soluciones pero si estar conscientes de que su trabajo forma parte de un eslabón que tiene esta mirada de misión.

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This report identifies seven policy dimensions that allow governments – together with citizens, firms and stakeholders – to shape digital transformation to improve lives. It also highlights key opportunities, challenges and policies related to each dimension, offers new insights, evidence and analysis, and provides recommendations for better policies in the digital age.

This report examines digitalisation’s effects on science, technology and innovation and the associated consequences for policy. In varied and far-reaching ways, digital technologies are changing how scientists work, collaborate and publish. While examining these developments, this book also assesses the effects of digitalisation on longstanding policy themes, from access to publicly funded research data, to the diffusion of technology and its absorption by firms. New and emerging topics are also explored. These include the roles of artificial intelligence and blockchain in science and production, using digital technology to draw on the collective intelligence of the scientific community, advances in the digitalisation of biotechnology, and possible "dark sides" of digitalisation.
Ministers from OECD countries and partners meeting at the OECD Ministerial Meeting held in Daejeon (Korea) in 2015 recognised in their joint declaration (www.oecd.org/sti/daejeon-declaration-2015.htm) that science, technology and innovation (STI) are being revolutionised by the rapid evolution of digital technologies. These technologies are changing the way in which scientists work, collaborate and publish; increasing the reliance on access to scientific data and publications; opening new avenues for public engagement and participation in science and innovation; facilitating the development of research co-operation between businesses and the public sector; and contributing to the transformation of innovation. The OECD was asked to monitor this transformation and invited to convene the international community working on STI data and indicators to develop new thinking and solutions for empirical evidence to guide policy. The 2016 OECD Blue Sky Forum (http://oe.cd/blue-sky) identified the digitalisation of STI both as a priority object of measurement and as a fundamental enabler of future statistical and analytical work (OECD, 2018).

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This report covers publicly funded data for science, technology and innovation (STI). This includes both public-sector information (PSI) 1 used for research and innovation, and data produced by publicly funded research. It does not cover private-sector data – although they can be useful to science, because they raise policy issues of a different nature, such as the discussion of what data sets need to be shared due to public interest.

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